گزترش لحظه به لحظه از توافق تاریخی ایران با 5+1
  1.  
  2. جان کری: "ایران دیگر تاسیسات هسته ای نخواهد ساخت. سانتریفیوژ های جدید نخواهد ساخت. این توافقنامه نمی گوید که ایران حق غنی سازی دارد. در این سند فقط طرح اندازه غنی سازی ایران و برنامه صلح آمیز هسته ای ایران مورد اشاره قرار گرفته که باید با نظارت و بر اساس این توافق ممکن است ادامه یابد یا متوقف شود و هیچ جای آن به حق غنی سازی در پروتکل ان پی تی اشاره نشده است.

  3.  
     

    جان کری: "تحریم‎ها به رسیدن ما به این توافق کمک کرد. اشتباه نکنید، وضع تحریم ها خودش هدف ما نبود. بلکه آنها وسیله ای بود برای اینکه به ما کمک کند تا به این مذاکرات برسیم و در نتیجه آن اقدامات امروز به این توافق رسیدیم که برای شش ماه به آن عمل خواهیم کرد. این توافق مهمترین بخش های برنامه هسته ای ایران را متوقف می کند. ما به تاسیسات کلیدی ایران دسترسی خواهیم داشت. ایران توافق کرده که همه غنی سازی بالای 5 درصد را متوقف کند و ذخیره غنی شده خود را کاهش دهد. یعنی در شش ماه آینده این ذخیره به صفر خواهد رسید.

  4.  
     

    جان کری: "بدون تصمیم ایران برای راهگشایی در مذاکرات به این توافق نمی رسیدیم."

  5.  
     

    جان کری: "آقای ظریف، وزیر خارجه ایران به شدت تلاش کرد و ما بابت این از او متشکرم. حالا ما باید به دنیا ثابت کنیم که ادعای ایران برای صلح آمیز بودن برنامه هایش صحت دارد."

  6.  
     

    جان کری می‌گوید: "ما به توافقی رسیدیم که به موجب آن برنامه هسته ای ایران از این لحظه به طوری که برای کشورهای منطقه تهدیدی تلقی شود، ادامه نخواهد یافت و در حقیقت برنامه هسته ای ایران را به عقب خواهد برد و این یعنی امنیت برای متحدان ما در منطقه و اسرائیل."

  7.  
     

    جان کری، وزیر خارجه آمریکا آماده پاسخ دادن به سوالات خبرنگاران می‌شود

  8.  
     

    آقای ظریف در این کنفرانس خبری وارد جزئیات توافقنامه کشورش با شش قدرت جهانی نشد اما تاکید کرد که در این توافقنامه "دست کم در دو بخش" به حق ایران برای غنی سازی و استفاده از انرژی هسته ای اشاره شده است. او همچنین تاکید کرد که در منطقه خاورمیانه کسی "نباید نگران باشد" چرا که امنیت و تعامل در خاورمیانه از الویت های ایران هم هست.

  9.  
     

    محمد جواد ظریف که همزمان با آقای اوباما شروع به گفتگو با خبرنگاران کرده بود در پاسخ به خبرنگار سی‌ان‌ان گفت: "حق غنی سازی و استفاده از دانش هسته ای در متن پروتکل الحاقی وجود دارد و این حق مسلم ماست. توافق فعلی در دو بخش به وضوح اشاره می کند که برنامه هسته ای ایران ادامه خواهد یافت."

  10.  
     

    اوباما: در برابر ما بخشی از تحریم ها را به حالت تعلیق در می آوریم و این می تواند آغازی برای تعامل ایران و جامعه جهانی باشد. در نهایت این دیپلماسی است که می تواند ما را به نتیجه برساند. گام اولی که امروز به آن رسیدیم، مهمترین پیشرفتی است که ما در برابر برنامه هسته ای ایران داشتیم."

  11.  
     

    اوباما: "ما تلاش کردیم که جلوی مسیر احتمالی ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای را بگیریم و با این توافق در ماههای آینده و برای نخستین بار در سالهای گذشته، برنامه هسته ای ایران پیشرفت نخواهد کرد."

  12.  
     

    باراک اوباما می‌گوید "تحریم ها تاثیر گذاشتند و با روی کار آمدن آقای روحانی رایزنی های بسیار فشرده ای با ایران داشتیم و امروز دیپلماسی راهی را در برابر ما گشود."

  13.  
     

    محمد جواد ظریف به سالن کنفرانس خبری آمد

  14.  
     

    کاخ سفید با انتشار اطلاعیه ای از جزئیات توافقنامه ایران و شش قدرت جهانی خبر داده است. در این اطلاعیه از توافق بر سر توقف غنی سازی بالای 5 درصد سخن به میان آمده.

  15.  
     

    کاترین اشتون در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: "ما خیلی امیدواریم که این توافق اولیه ما را به یک توافق نهایی سوق دهد. مذاکرات بسیار پیچیده بود و باید در ادبیات و تک تک لغات مداقه می‌کردیم. و در نهایت یک اتحاد در گروه 5+1 بر سر یک هدف به وجود آمد."

  16.  
     

    همزمان با نشاط و خوشحالی در ژنو، رسانه‌های ایران به گمانه‌زنی درباره جزئیات توافقنامه ایران و شش قدرت جهانی پرداخته‌اند. آنها از تعلیق شش ماهه غنی‌سازی در سطح 20 درصد خبر می‌دهند.

  17.  
     

    خبرنگار بی‌بی‌سی از ژنو می‌گوید که احتمالا محمد جواد ظریف، نخستین شرکت کننده در کنفرانس خبری خواهد بود.

  18.  
     

    در سالن سازمان ملل متحد در ژنو، محمد جواد ظریف و وزاری خارجه شش قدرت جهانی در حال دست دادن و خوش و بش هستند. حتی آقای ظریف لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه را در آغوش گرفت و صمیمانه با او برخورد کرد.

  19.  
     

    خانم اشتون در بیانیه کوتاهی که خواند از اهمیت توافق در این مذاکرات خبر داد و آن را راهگشا خواند اما از جزئیات این توافقنامه چیزی نگفت.

  20.  
     

    خانم اشتون از توافق میان ایران و شش قدرت جهانی خبر می‌دهد. او بعد از تشکر از آقای ظریف و دیگر وزرای خارجه گفت: "ما بر اساس احترام مقابل موفق شدیم به توافقی برسیم که ما را به یک راه حل نهایی سوق خواهد داد."

  21.  
     

    کاترین اشتون و محمد جواد ظریف مقابل خبرنگاران حاضر شدند.

  22.  
     

    گزارش‌ها از جزئیات توافقنامه ایران و شش قدرت جهانی حکایت دارد که بر این اساس تحریم ها علیه تجارت طلا و پتروشیمی تعلیق خواهد شد و بیش از چهار میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده ایران به این کشور بازگردانده خواهد شد. جزئیات کامل این توافق هنوز اعلام نشده است.

     

  23.  
     

    تصاویر زنده از کاخ سفید تریبونی را نشان می دهد که احتمالا تا چند دقیقه دیگر باراک اوباما برای اعلام نظرش درباره توافق ژنو به پشت آن خواهد آمد.

  24.  
     

    قرار است تا دقایقی دیگر وزاری خارجه شش قدرت جهانی و ایران در محل دفتر سازمان ملل متحد در ژنو که به قصر ملل شهرت دارد، توافقنامه حاصله بر سر برنامه هسته‌ای ایران را امضاء کنند.

  25.  
     

    از توافق ایران و شش قدرت جهانی در سوئیس احتمالا بعدها با عنوان "توافق ژنو" یاد خواهد شد. در مورد این شب مهم در تاریخ ایران و نتایج احتمالی این توافقنامه اگر نظری دارید اینجا کلیک کنید و یا به صفحه نوبت شما در وبسایت بی‌بی‌سی فارسی بروید و نظرتان را وارد کنید.

  26.  
     

    باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا تا دقایقی دیگر در مورد توافق ژنو سخن می گوید.

  27.  
     

    خبرنگاران و احتمالا میلونها نفر در ایران و سراسر جهان منتظر برگزاری نشست خبری مسئولان ارشد مذاکره کننده در ژنو هستند تا جزئیات توافق میان ایران و شش کشور جهانی را اعلام کنند. قرار است این کنفرانس خبری تا دقایقی دیگر برگزار شود.

  28.  
     

    آقای عراقچی می‌گوید "حق غنی سازی ایران در توافق با 5+1 به رسمیت شناخته شده است" برای اطلاع از جزئیات این توافق باید منتظر کنفرانس خبری شد که تا چند دقیقه دیگر برگزار می شود

     

  29.  
     

    مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون می گوید ایران و شش قدرت جهانی به توافق رسیدند

  30.  
     

    در تهران ساعت از پنج صبح گذشته و روشنایی کم‌کم به آسمان پایتخت ایران تابیده اما آنهایی که از شنبه شب مذاکرات هسته‌ای را در رسانه‌ها دنبال می‌کنند، شاید هنوز منتظر "صبح ژنو" باشند.

  31.  
     

    خبرگزاری دولتی ایرنا به نقل از عباس عراقچی نوشته: "هنوز توافقی نهایی حاصل نشده".

  32.  
     

    کسری ناجی، بی‌بی‌سی، از ژنو می‌گوید که اخباری تایید نشده در محل برگزاری مذاکرات رد و بدل می‌شود حاکی از ادامه گفتگوها "بر سر یک سند چهار صفحه‌ای و یک بیانیه یک صفحه‌ای".

  33.  
     

    روئیترز: یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا می‌گوید: "مذاکرات هنوز ادامه دارد."

    این در حالی است که خبرگزاری روئیترز دقایقی پیش از پایان گفتگوها خبر داده بود.

     

  34.  
     

    خبرگزاری روئیترز به نقل از منابع ایرانی می‌گوید: مذاکرات هسته‌ای ژنو به پایان رسید

  35.  
     

    خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، لحظاتی پیش در تیتر اول وبسایتش نوشته: "ایران و 5+1 نزدیک و نزدیک‌تر شدند. اختلاف‌ها حل شد". اما برای تایید این خبر یا شکل گیری هرگونه توافقی باید منتظر مخابره آن از ژنو سوئیس بود.

  36.  
     

    روزنامه شرق چاپ تهران هم در نسخه صبح یکشنبه خود گفته عباس عراقچی را برجسته کرده است: "98 درصد توافق کرده ایم". این روزنامه تیتر نخست خود را به عذرخواهی اسحاق جهانگیری، معاون رئیس جمهوری ایران از مردم این کشور اختصاص داده: "به خاطر کوچک شدن سفره مردم از آنها عذرخواهی می‌کنم". بسیاری بخش مهمی از مشکلات معیشتی مردم ایران را ناشی از تحریم‌های فلج کننده غرب علیه برنامه هسته‌ای تهران می‌دانند.

  37.  
     

    حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان در نسخه صبح یکشنبه این مطبوعه نوشته: "اگر قرار است ایران اسلامی به منظور جلب اعتماد حریف!! بخش قابل توجهی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را برای یک دوره موقت 6‌ ماهه متوقف کند، باید حریف نیز در این فاصله زمانی، تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی را لغو کند، تا توافق به دست آمده متوازن باشد."

  38.  
     

    ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا می گوید: "اختلافات اندکی" هنوز وجود دارد.

  39.  
     

    منصور فرهنگ، استاد علوم سیاسی در نیویورک می‌گوید طرفین مذاکره هر کدام نگران واکنش‌هایی هستند که ممکن است پس از بازگشت به کشورشان باید پاسخگوی آن باشند. چرا که هر توافقی تعیین کننده مسیر آینده مذاکرات خواهد بود و ممکن است به همین خاطر توافق احتمالی در این مرحله یک "توافق حداقلی" باشد.

  40.  
     

    گزارشگران می‌گویند در اتاق‌های محل مذاکرات مسئولان نشست مشغول دست به دست کردن کاغذهایی هستند که "شاید" سند یا پیش نویس توافق نامه‌ای باشد.

  41.  
     

    کسری ناجی، خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی در ژنو می‌گوید در محل کنفرانس خبری، رسانه‌ها منتظر برگزاری یک نشست خبری هستند.

  42.  


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در یک شنبه 3 آذر 1392برچسب:,ساعت 8:52 توسط savalan| |

کپی برداری بدون ذکر منبع غیر مجاز می باشد
www.sharghi.net & www.kafkon.com & www.naztarin.com